nieuwsbrief 11 februari
In deze nieuwsbrief
- Voorwoord
- Maria Lichtmis
- In de schoenen van een ander
- Handwerken en houtbewerken
- Klasbord
- Zelftesten
- Materiaal voor Waldorf school Zuid-Afrika
Agenda
18 februari | geen middagschool | |
21 februari | voorjaarsvakantie | |
11 maart | infomiddag voor nieuwe ouders |
Beste ouders,
De dagen worden merkbaar langer en de sneeuwklokjes staan volop in de bloei.
In de afgelopen weken hield ons corona nog stevig bezig. Veel gezinnen kregen te maken met het virus en quarantaine thuis. Voor sommigen de zoveelste keer. Ook op school waren vervangingen dagelijkse kost. Gelukkig hebben we telkens weer oplossingen kunnen vinden en zijn we ons er nog bewuster van geworden hoeveel kwaliteit we in huis hebben. Volgende week zullen we landelijk met veel versoepelingen te maken krijgen en ik hoop dat de protocollen van het basisonderwijs snel zullen gaan volgen.
In januari hebben we de langverwachte verzwaring van ons elektriciteitsnet gekregen hier op school. Nu kunnen we eindelijk gebruik maken van alle mooie voorzieningen zoals onze infraroodpanelen én broodjes bakken. Ook de dakdekkers hebben hun werkzaamheden kunnen afronden en het dak is gereed voor de komende jaren.
De kinderen en leerkrachten hebben ook weer veel en goed werk verzet en in deze nieuwsbrief zien we een paar prachtige resultaten van de vaklessen handwerken en houtbewerken. Om in de toekomst nog meer mooi beeldmateriaal en verhalen vanuit school met jullie te kunnen delen, gaan we na de voorjaarsvakantie een nieuw communicatiemiddel gebruiken. Hier in deze nieuwsbrief al een kleine vooraankondiging.
Volgende week is het feest en gaan we vrijdag met ons traditioneel verkleedfeest carnaval vieren. Daar kijkt iedereen al naar uit!
Zonnige groet,
Constanze Kappelmann
Maria Lichtmis
Achtergrond
Ongeveer 40 dagen voor Kerst vieren we Sint Maarten. We staken onze lichtjes aan en namen het licht mee naar binnen. De kaarsjes weerspiegelden ons innerlijke licht en begeleidden ons in de donkerste tijd van het jaar. Ongeveer 40 dagen na kerst vieren we Maria Lichtmis. De tijd van vele kaarsen in huis komt ten einde. Het licht kunnen we weer naar buiten dragen en teruggeven aan de aarde. Dit feest gaat veel verder terug dan het katholieke geloof. De Kelten vierden rond deze tijd van het jaar de wedergeboorte van het licht (ook wel bekend als Imbolc). Het was een zuiveringsfeest ter ere van de overgang van de winter naar de lente; het begin van een nieuw jaar.
Het feest van Maria Lichtmis wordt op 2 februari gevierd. Maria Lichtmis is het feest van het steeds sterker wordende daglicht. Het is een mooi moment om de aarde te bedanken door opgespaarde kaarsrestjes te smelten en samen met een lontje in walnootdopjes te gieten. Zo geven we als het ware licht en warmte terug aan moeder aarde. We eten samen goudgele pannenkoeken als symbool voor de terugkerende zon.
Pannenkoeken bakken in de SNS klas
De kinderen van de SNS klas zijn naar het dorp geweest om boodschappen te doen voor Maria Lichtmis. We maakten in de klas een boodschappenlijstje. Wat hebben we allemaal nodig voor het bakken van pannenkoeken? Met zijn allen wandelden we naar het dorp en bij de supermarkt mocht elk kind een boodschap scannen. Er werd goed doorgelopen en opgelet.
De volgende dag haalden we onze boodschappen weer tevoorschijn. En wat bleek? In het eierdoosje zaten 6 eieren. Deze week leren wij van de 6 dus we konden met de eieren verder met onze rekenperiode, tellen, splitsen. Daarna mochten we om de beurt allemaal helpen met het maken van het beslag. Tijdens het bakken had juf goede assistentes. Maar het leukste was nog wel het opeten van de pannenkoeken. Zo vierden wij een fijne Maria Lichtmis.
In de schoenen van een ander
De gymlessen van de 5de en de 6de klas staan 3 weken in het teken van sporten met een handicap. Dit project heet: in de schoenen van een ander.
Zo laten we de leerlingen kennis maken met sporten met een handicap en dat je ook prima kunt sporten met een beperking. De eerste les stond in het teken van een visuele beperking, we hebben goal gespeeld en met een geleidestok gelopen. De volgende les stond in het teken van een lichamelijke beperking, we hebben rolstoelbasketbal en handbal gespeeld.
Volgende week hebben we nog een les die in het teken staat van autisme. De leerlingen vinden het erg leuk en doen lekker fanatiek mee. Dat is onwijs leuk om te zien!
Handwerken en houtbewerken
In klas 4, 5 en 6 hebben de kinderen een half jaar handwerken met juf Josefien en een half jaar houtbewerken van meester Erik. Het eerste half jaar van dit schooljaar zit er alweer op en vorige week zijn de nieuwe groepen begonnen met het leren van een nieuwe vaardigheid.
Het laatste werk van de kinderen is met de kinderen bekeken en voor jullie op de foto gezet. De borduurwerkjes zijn van de vierde klas, de poppen en de houten werkstukken van klas 6.
Het is heerlijk om te zien met hoeveel aandacht er aan een werkstuk gewerkt wordt en hoe trots de kinderen zijn op zichzelf én op hun klasgenoten die iets moois gemaakt hebben.
Klasbord ouderapp
Na de voorjaarsvakantie willen wij de Klasbord ouderapp gaan gebruiken. Wij hebben hiervoor gekozen om op een makkelijke en veilige manier te kunnen communiceren.
De belangrijkste redenen waarom wij hier voor kiezen:
- makkelijk en veilig foto's kunnen delen van activiteiten in de klas
- eenvoudig absenties doorgeven
- plannen van oudergesprekken
Zelftesten
De zelftesten voor de kinderen uit klas 4, 5 en 6 staan in het buitenlokaal. Wie hier gebruik van wil maken mag er 2 per week meenemen.
OPROEP! Wie heeft er materialen over voor de Hermanus Waldorf School in Zuid-Afrika?
Gezocht! Heb je een van deze dingen thuis liggen en wordt het niet meer gebruikt, of heb je restjes over? Ik ontvang ze graag! Bijenwas van Mercurius is bijvoorbeeld erg prijzig en moet worden geïmporteerd. Door de Corona pandemie heeft de school geen financiën voor materialen, omdat veel ouders het schoolgeld momenteel niet kunnen betalen. Er is vooral een behoefte aan:
- Dikke breinaalden
- grote naainaalden
- borduurlappen
- knoopsterren
- scharen
- bijenwas
- waskrijtjes
Maaike Honig,
Oordelen hoort bij het mens-zijn. Je kunt niet niet oordelen. Oordelen stuurt ons denken, voelen en doen, waardoor we het grootste deel van onze tijd onbewust leven vanuit een tunnelvisie. Zonde, want zo missen we veel in onze levens, interacties en relaties met anderen en onszelf.
Het boek Oordeel zacht, van tunnelvisie naar wijsheid maakt je bewust van het meest basale fenomeen dat je onbewust de hele dag stuurt; je oordelen. In haar boek beschrijft Anne-Barbara haar zoektocht naar het waarom van oordelen, de gevolgen van oordelen en de transformatie naar zacht oordelen. Van onbewust automatisch reageren naar bewuste response geven, waardoor vertrouwen, verbinding en veerkracht ontstaan wat leidt tot wijsheid bij elke interactie met jezelf en anderen.
Een must-read als je wilt begrijpen waar dat gevoel van hectiek, negatieve energie, ruis op de lijn of het constante moeten vandaan komt en er iets mee wilt. Online verkrijgbaar bij Bravenewbooks, bruna.nl en libris.nl.