Basisschool de Adriaan Roland Holt School is de vrijeschool van Bergen

Basisschool de Adriaan Roland Holt School is de vrijeschool van Bergen

Samen vieren
verbindt.

Gepubliceerd op: 17-10-2025Nieuw

nieuwsbrief 17 oktober

In deze nieuwsbrief

  • Voorwoord
  • Voorstellen Tessa
  • Traktatiebeleid
  • Houtbewerking
  • De Michaëlklas bij de reddingsbrigade
  • Graanperiode klas 3

Agenda

20 t/m 24 oktoberherfstvakantie 
27 oktober  studiedag
17 november studiemiddag

Beste ouders,


Om ons heen verkleuren de bomen en trekken we steeds vaker naar binnen. Tijd om lekker een boek te pakken en heerlijk te verdwijnen in een mooi verhaal.


Dit jaar is het tweede jaar dat we met de Groeikrachtmethodiek aan het werk gaan en we zijn begonnen met het thema lezen. Na een heerlijke kinderboekenweek over avontuur waarin het enthousiasme voor lezen weer aangewakkerd is, gaan we als team verder met de kwaliteit van het leesonderwijs.


Nu Constanze in Hoorn aan het werk is gegaan, ligt de dagelijkse leiding bij Sophie en Josefien. In het team is er een profiel opgesteld voor een nieuwe schoolleider en er is een Benoemings Advies Commisie (BAC) gevormd. De sollicitatiegesprekken zullen volgens planning voor de kerst gevoerd gaan worden.


Na de vakantie vragen we met onze Verkeersweek weer samen aandacht voor de verkeersregels rond de school. Zeker nu de dagen weer korter worden en het straks ’s ochtends nog donker is, hebben we extra aandacht voor de veiligheid rond de school voor alle kinderen en ouders.


Denkt iedereen er nog aan dat maandag 27 oktober een studiedag is? Met alle teams van Ithaka en ook de teams van de Geert Grote Scholen en de Zijderoute gaan we in Zaandam kijken naar de voorstelling Mens en Kosmos. Vanaf januari horen we allemaal bij Ithaka en op deze studiedag leren we elkaar kennen. De voorstelling wordt ’s avonds ook gespeeld, waarvoor er nog kaarten te koop zijn.


Namens het hele team wens ik jullie een fijne herfstvakantie en zien we elkaar weer op dinsdag 28 oktober om 8.25 uur.

Josefien van Geluk

Even voorstellen


Mijn naam is Tessa Balder-Carper, 48 jaar en ik kom uit Alkmaar. Ik woon daar samen met mijn man, 3 zonen en onze Beagle.


Komend schooljaar zal ik de lessen euritmische beweging vormgeven op school.

Hiervoor heb ik 25 jaar lesgegeven in het regulier onderwijs als groepsleerkracht, met name in de bovenbouw. Twee jaar geleden ben ik gestart met de trainingen Euritmische beweging om de lessen te kunnen geven op de basisschool. Dat past me geweldig.


Alles wat ik leuk vind om te doen, komt er in samen. Ik zing graag, vertel verhalen, dans en beweeg met de kinderen onder begeleiding van live-muziek. Heerlijk! Komend schooljaar zal ik op vier scholen het vak uitdragen en heb ik alle tijd om meer ervaren te worden.


Naast het werk ben ik een bezig bijtje. Ik zing in een muzikaal duo, volg yogalessen en dans (modern contemporary) eens per week. Ik ga graag naar het theater. Verder wandel ik veel buiten met de hond.

Tessa

Traktatiebeleid

Trakteren op onze school is een moment van delen en verbinding. We willen hierbij de kinderen laten ervaren dat vieren niet draait om veel of zoet, maar om aandacht en plezier in het samenzijn.


Om ervoor te zorgen dat de traktatie passend is bij onze school en de waarden die wij rondom voeding uitdragen, is het volgende traktatiebeleid opgesteld.

Richtlijnen

Onze voorkeur gaat uit naar:

- Biologische producten van natuurlijke herkomst.

- Natuurlijke suikers (zoals honing, appelmoes of dadels).

- Traktaties die klein en eenvoudig zijn.

- Traktaties die zelfgemaakt of zelfgebakken zijn.

Afspraken

- Geen voorverpakt snoep.

- Geen plastic speeltjes of cadeautjes.

- De traktatie bestaat uit één traktatie per kind.

- Kinderen met een allergie hebben op school een eigen trommeltje met lekkers.

- Bij twijfel overleg je met de leerkracht!

Houtbewerking

‘Met het hoofd leren we begrijpen, met het hart leren we schoonheid zien en met de handen leren we onze wil te ontwikkelen.’


Handen aan het werk!

Timmeren, schaven, kloppen! het klinkt gezellig druk in het buitenlokaal. Met rode wangen werken de kinderen van de vierde, vijfde of zesde klas aan hun houtwerkstukken. Een half jaar lang volgen ze wekelijks anderhalf uur houtbewerking, terwijl de andere helft van de klas met wol en naald aan de slag gaat bij handwerken. Halverwege het jaar wordt er gewisseld, zodat iedereen beide ‘hand’ vakken kan beleven.


Wat maken ze zoal? Elk jaar staat een houten bakje op het programma, steeds iets uitdagender en ingewikkelder. Daarnaast werken de kinderen met triplex aan werkstukken met de figuurzaag en maken ze houtsnijwerk met mes, beitel en guts.

In de vijfde klas smaken we een houten lepel. Eerst splijten we een stam in stukken. Van ruwe stam tot eindproduct bewerken de kinderen het hout met hamer, beitel, guts en zaag en tot slot wordt de lepel zorgvuldig geschuurd en geolied.



Er wordt gezwoegd en hard gewerkt! Tijdens het werken komen kinderen zichzelf ook tegen. Het vraagt wilskracht en doorzettingsvermogen, maar dat maak het trotse gevoel nog groter als het werkstuk mooi afgewerkt mee naar huis mag.


Ervaringen van de kinderen


“Van houtbewerking leer je dingen maken die je ook kan gebruiken zonder dat het geld kost”

Kjell, klas 5

“Het leukste vind ik dat als je iets maakt zoals een bakje, dat je het later ook echt kunt gebruiken. En dat het niet zo snel kapot gaat en dat je het niet zo snel weggooit.”

Jerome, klas 5


“Het is fijn om te zien dat je werkstuk steeds iets meer veranderd. Dan krijg je het gevoel dat je het steeds beter doet”Bruno, klas 6

“Ik vind schuren het leukst, omdat het ontspannend is.”Hans, klas 6


“Het voelt best wel gek als het hout steeds meer veranderd als je het bewerkt. Het is eerst een boom en dan is het mijn bakje of lepel. Je moet natuurlijk eerst zagen en veel werken. Maar dan is het echt iets anders!” Annelot, klas 6

“Over alle jaren vond ik mijn laatste pennendoosje het mooist. Mijn vader was daar ook het trotst op. Die vond hij het coolst, want ik moest het hem helemaal uitleggen. Hij vond het geweldig en ik ook.” Bo, klas 6

De Michaëlklas bij de reddingsbrigade


Wat een geweldige start van ons schooljaar voor de Michaëlklas! Tijdens onze strand en zee periode mochten we op bezoek bij de reddingsbrigade in Schoorl. We leerden wat ze daar allemaal doen en mochten op de post en in de auto kijken. We hebben zelfs een stukje over het strand meegereden en in de boot gezeten.

Naast het uitstapje leerden we over het plezier dat je kunt hebben op het strand, maar ook over de gevaren en de verschillende vlaggen die daarvoor gebruikt worden.


Omdat er ook nog gerekend werd hebben we geoefend met klokkijken. Hoe laat moet je eigenlijk thuis zijn van het strand? En omdat je ook dingen kunt kopen en huren op het strand oefenden we ook met geld. We leerden de verschillen tussen euro's en centen en tussen briefgeld en munten. Er is hard gewerkt en veel geleerd in de Michaëlklas.

Het komt voor de bakker in klas drie

De kinderen van klas drie zijn flink in het graan gedoken tijdens onze graanperiode. Ze hebben het hele proces van het zaaien tot en met het bakken van het brood zelf mogen ervaren. Dat je met ingevlogen meel de heerlijkste pannenkoeken kunt bakken, heeft juf Elles bewezen.


Ter voorbereiding was de klas, vorig jaar, al twee keer bij boer Oebele geweest. Eerst om het graan te zaaien en later nog eens, om te kijken of dat zaaien wat had opgeleverd: Nou en of, het graan stond al flink hoog, net als het onkruid overigens. Dat moest uiteraard verwijderd, om het graan licht, ruimte en voeding te geven. Heeft dat geholpen? Ja zeker, bij ons laatste bezoek was het graan zó goed gegroeid en gerijpt, dat er kon worden geoogst. Boer Oebele en de vader van Lein- na een spoedcursus seizen- hebben een flinke oogst binnengehaald. Met een volle bolderkar togen we weer schoolwaarts.


We hebben berekend hoeveel graankorrels er gemiddeld aan een aar zitten (22). Als je 390 graankorrels nodig hebt voor één boterham, hoeveel aren heb je dan nodig?


We hebben geleerd dat graan een verzamelnaam is voor rijst, tarwe, maïs, gerst, haver, spelt en boekweit.


Dat er gluten zit in het tarwe hebben de kinderen ontdekt na het snoepen van tarwekorrels. Heb je het lang in je mond, dan wordt het een soort kauwgum. Gluton, waar opa en oma (lees: juf Iris) vroeger op school mee lijmden, had als basisingrediënt gluten. Gluten maken het deeg goed kneedbaar. Helaas zijn er ook mensen juist weer allergisch voor gluten.

De tarwekorrels hebben we met heuse dorsvlegel(tje)s uit de aren geslagen.De overgebleven vliesjes waaiden weg tijdens het wannen.



Toen kon er gemalen worden. Alle kinderen hebben een zakje meel gemalen en met het laatste meel is er gebakken. De dag voor Michaël hebben de kinderen allemaal een klein draakje gebakken. Deze draakjes werden dezelfde dag allemaal verslagen en eindigden nog vóór Michaël in de maag.


Bij ons bezoek aan de korenmolen in Schoorl, konden we met eigen ogen zien, wat we in de klas hadden geleerd over korenmolens, molenstenen, malen etc. De kinderen mochten meehelpen om de kap van de molen te draaien, om zo de wieken op de wind te zetten. Dat was nog een flinke klus en niet ongevaarlijk. Oppassen dus, dat je geen klap van de molen krijgt.

Ons laatste restje meegebrachte graankorrels kon tijdens ons bezoek niet worden gemalen, want daarvoor waaide het niet hard genoeg. “Wachten”, vertelde de molenaar ons, “op wind. Zo ging dat vroeger ook. De mensen brachten hun graan en konden het meel pas weer ophalen als het flink had gewaaid.”


Inmiddels heeft het flink gestormd en zijn ook de laatste korrels gemalen.

Al met al een smaakvolle en leerzame periode in klas drie. Op naar de rekenperiode.

Ingezonden

Workshop De mantel van de koningin

Over hervinden van het authentiek Zelf

De koningin is depressief ; niemand kan haar opbeuren totdat één van haar dienaressen voorstelt om eens te gaan inventariseren wat zich zoal in het kasteel bevindt. Dát wil ze wel! In een nog nooit geopende koffer vindt ze een prachtige mantel die haar overleden moeder, de koninginmoeder ooit gemaakt heeft. Er ligt een briefje bij voor haar dochter… En dan begint voor de koningin de queeste naar haar verborgen authentieke Zelf


Workshop 31 oktober 2025 10.00-17.00

Werkvormen:
We zullen ons middels biografische oefeningen, verhalen, klank, speelse (schrijf)oefeningen, poëzie inquiries en terughalen van zielendelen, verbinden met het thema: Mijn authentieke Zelf
Informatie, folder aanvragen en reserveren:
Maathe Commerina Boot

Mail: mc.boot@planet.nl Tel. 0620011098
Mail: jokegoudswaard@planet.nl, Joke Goudswaard

T H E M A A V O N D ‘V A N B E S C H E R M E N N A A R B E G E L E I D E N ’

Op donderdag 13 november van19.00 tot 21.00 uur organiseert het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid een thema avond voor ouder(s)/verzorger(s) van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of kenmerken van hoogbegaafdheid: “Van Beschermen naar Begeleiden”.

Locatie: Kenniscentrum Hoogbegaafdheid / Trimaran, Judith Leijsterstraat 2, Alkmaar

Spreker: Saskia Huizer

Tijdens deze avond krijgen ouders/verzorgers praktische handvatten om de balans te vinden tussen beschermen en loslaten, en meer rust, zelfredzaamheid en vertrouwen te ervaren.

Opgeven kan via de link die in de bijlage staat.

Fijne dag en groeten,

Susan den Otter

Hallo, mijn naam is Shantjeet. Sinds kort geef ik wekelijkse yogalessen op woensdagavond van 19.00-20.30u in de aula van de school.

We doen Kundalini yoga: een dynamische vorm van yoga met ademhalingsoefeningen, lichaamsoefeningen, meditatie en mantra. Deze yoga brengt je in korte tijd in diepe ontspanning. Het vergroot je kracht, energie en bewustzijn. Je hoeft er niet lenig voor te zijn: als je kunt ademen, kun je yoga doen.


Wil je een proefles meedoen? Laat het me even weten via contact@zuiverekracht.nl.

Je bent van harte welkom!

Warme groet,

Shantjeet

Meer info: http://www.zuiverekracht.nl