Basisschool de Adriaan Roland Holt School is de vrijeschool van Bergen

Basisschool de Adriaan Roland Holt School is de vrijeschool van Bergen

Samen vieren
verbindt.

Gepubliceerd op: 19-12-2025Nieuw

nieuwsbrief 19 december

In deze nieuwsbrief

  • Voorwoord
  • Adventstijd in de kleuterklassen
  • Meetkunde klas 6
  • Gymnieuws
  • MR
  • Ingezonden

Agenda

5 januaristudiemiddag
20 februari verkleedfeest 
23 t/m 27 februarivoorjaarsvakantie 

Voorwoord

Beste ouders en verzorgers,

De dagen worden korter, het licht schijnt zachter en overal voelen we de stilte van de winter naderen. Kerst is voor ons op de Adriaan Roland Holstschool niet alleen een feest van gezelligheid, maar ook een moment om samen stil te staan bij warmte, verbondenheid en het licht dat terugkeert.

In de school hebben de kinderen kunnen genieten van diverse kersttoneelstukken, het zingen van kerstliedjes en overal werd er druk gewerkt aan kerstige knutsels. Er werden kaarten gemaakt, sterren gevouwen en kaarsen getrokken. De sfeer was warm en gezellig, en het was prachtig om te zien hoe iedereen samen bijdroeg aan deze feestelijke tijd. Als hoogtepunt kijken we uit naar de uitvoering van het team van het Oberufer kerstspel.

Misschien hebben sommigen van jullie het al gehoord of gelezen, per 14 november is er namelijk een vacature uit gezet voor een nieuwe directeur. Met het team zijn we opzoek gegaan hoe we de schoolleiding verder willen invullen. Hoewel Josefien en ik met veel plezier samen de draad hebben opgepakt. Is het voor mij duidelijk geworden dat met de groei van de Vrijeschool Schagen het te veel is om beide scholen te blijven leiden. Hierom is er een benoemingsadviescommissie gevormd waar leden van het team, de MR en de bestuurder Marin van Wijnen deel van uit maakt. Op de vacature zijn gelukkig veel reactie gekomen en de gesprekken volgen in januari. Tot de nieuwe directeur is aangenomen en ingewerkt zullen Josefien en ik de dagelijkse leiding blijven verzorgen.

Wij wensen jullie een vredige kersttijd vol warmte en inspiratie. Laten we samen het nieuwe jaar tegemoet gaan met vertrouwen en een open hart.

"Het licht van de wereld leeft in ieder menselijk hart."

— Rudolf Steiner

Met hartelijke groet,

Sophie


Adventstijd in de kleuterklassen

‘Stil nu, stil nu, maak nu geen gerucht’ klinkt het in de kleuterklassen. Stil worden is wat we de kinderen meegeven tijdens de Adventstijd. In verwachting van het wonder van Kerstmis. De dagen zijn kort, de zon staat laag, het is koud buiten en we trekken ons terug, naar binnen.


De eerste Advent vieren wij met het Adventstuintje. De kinderen komen binnen in een donkere zaal, waar zij, onder begeleiding van het prachtige lierspel, mooie liederen zingen en een voor een hun kaarsje aansteken. De zaal wordt lichter en lichter, een prachtig beeld. Het donker en het koude van de winter, verlicht en verwarmd door ieder kind. De kaarsjes staan in een spiraal naar binnen, wat symbool staat voor het naar binnen keren in deze donkere tijd. Ze steken het kaarsje, begeleid door de engel, binnen in de spiraal aan en lopen er dan mee naar buiten, waardoor de weg naar buiten wordt verlicht.


Ook in de klassen vieren wij Advent. De liederen klinken in de kleuterklassen, de mooie verhalen die ons leiden naar het Kerstfeest, waar het kindje Jezus geboren zal worden. En in elke kleuterklas is er een Adventskalenders waar elke dag door een kindje een luikje geopend wordt.

De adventsspreuk klinkt:

‘Donker wordt de aarde, duister overal.

Maar ons hart bewaarde licht, dat blijven zal.

Dat het helder branden, lichten mag heel ver.

Dan zal eens de aarde, worden tot een ster.’


De kinderen spelen het kerstspelletje dagelijks. Zij worden Maria, Jozef of een engel of een lief schaapje tijden het vrije spel. We beleven en doorleven de Adventstijd met de verwachting naar het Kerstfeest.


(Het stalletje, Maria en Jozef en de ster, getekend door Josephine)


Zo worden wij door de donkerste dagen, met kaarslicht en symbolen naar het goddelijke licht geleid, dat met de geboorte van het kerstkind op aarde is gekomen. En de zon, die de kleinste boog aan de hemel maakte, keert terug.

Meetkunde klas 6

Het tekenen van vormen uit de hand (vormtekenen) gaat in de zesde klas over in het construeren van vormen. Dit gebeurt in de meetkundeperiode. In deze periode worden elementaire meetkundige begrippen aangeleerd.


Er komen verschillende wetmatigheden betreffende cirkels aan bod. Veel aandacht wordt besteed aan het nauwkeurig werken met passer en liniaal. Exactheid en schoonheid staan daarbij voorop. De figuren die ontstaan worden met kleurpotloden ingekleurd. Door de kleuren kan eenzelfde figuur toch een heel ander aanzien krijgen (zie de voorbeelden).


Wij hebben de laatste tijd meetkunde gehad en hebben geleerd te werken met een passer en geodriehoek. We hebben verschillende vormen getekend en geleerd over de namen van de hoeken en lijnen.

In de vormen moesten we patronen ontdekken en uitleggen waarom ze er waren. We hebben geleerd precies te werken zodat de uitkomst mooi zou zijn.

Wij vinden de lessen leuk omdat we veel mochten tekenen en minder moesten schrijven. Ook vonden wij de lessen heel leerzaam.

Olivia en Robin, klas 6


Gymnieuws

Na de vakantie staat er weer een leuke en leerzame periode op het programma bij de gymlessen. Met een aantal klassen starten we met een judoproject van 6 weken. Tijdens deze lessen maken de kinderen kennis met de basis van judo, waarbij respect, zelfbeheersing en samenwerken centraal staan.

In de afgelopen periode hebben we tijdens gym veel gewerkt in vakken, zonder wedstrijdelement. De nadruk lag op samenwerken, elkaar helpen en samen oplossingen vinden. Mooi om te zien hoe de leerlingen hierin zijn gegroeid!

Daarnaast kijken we alvast vooruit naar maart: dan gaan we weer schaatsen met de klassen 3, 4, 5 en 6. Altijd een sportieve en gezellige activiteit waar veel kinderen naar uitkijken.

Voor nu, alvast hele fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling.

Juf Roos

MR

Wat houdt de medezeggenschapsraad (MR) eigenlijk in?


In de medezeggenschapsraad (MR) denken ouders en teamleden mee over wat er op school gebeurt. De MR heeft advies- en instemmingsrecht bij belangrijke schoolzaken, zoals onderwijsbeleid, financiën en het vakantierooster. We vinden het belangrijk om open en transparant te zijn. Samen dragen we bij aan goed onderwijs en een fijne, veilige school voor alle kinderen. De MR vergadert ongeveer acht keer per jaar. Ouders zijn van harte welkom om – na aanmelding – eens een vergadering bij te wonen. Hieronder volgen de data van 2026:


7 januari

11 februari

25 maart

22 april

10 juni


Dit is de link naar de pagina van de MR


De MR bestaat momenteel uit de volgende leden:Leraren: Esther Meinen en Joël Peters.

Ouders: Annika, Wouter en Sven

Hoi, ik ben Annika en samen met mijn man Ruben zijn wij ouders van Milan (1e klas) en Daniël (kleutergroep).

Sinds mei ben ik MR lid en ik vind het belangrijk om bij te dragen aan onze mooie school. De gouden driehoek tussen kind, school en ouders vind ik waardevol. Samen zorgen we voor een plek waar onze kinderen zich gezien en gedragen voelen.,


Ik ben Sven Rickli. Samen met mijn vrouw Marel hebben wij vier kinderen: Vita, Mas, Jolie en Son. Vita zit in de eerste klas en Mas bij de kleuters. Ik ben sinds dit jaar Voorzitter van de MR en draag heel graag op deze manier een steentje bij aan onze prachtige school.

Iedere dag krijgen wij weer de bevestiging dat de keuze voor ARH echt geweldig is! Vaak met tranen in de ogen bij de vele mooie tradities die het vrije school onderwijs kent.


Ik hoop in de MR een rol te vervullen waarbij we de belangrijke kernwaarden van de antroposofie blijven koesteren en tevens vernieuwend blijven met een frisse blik op onze veranderende wereld.


Ik ben organisatiepsycholoog en heb vanuit die rol vele scholen mogen begeleiden, dus ik neem heel graag ook die kennis en ervaring mee naar onze school. Mijn belangrijkste waarde is dat we van onze school een hechte community behouden. Een plek waar iedereen goed in verbinding staat met elkaar en met jezelf. Een plek waar je jezelf kan zijn en jezelf mag ontplooien, altijd denken vanuit het sterke collectief. Want uiteindelijk leer je het meeste van elkaar en groei je het beste vanuit verbinding.

Ik ben Wouter Smit.

Samen met mijn vrouw Liesbeth zijn wij de ouders van Olivia, Roemer en Louise. Olivia doet dit jaar examen en Roemer zit in de 10de. Beide op de bovenbouw van de ARH. Louise zit nu in de zesde klas. Dat betekent dat ze aan het eind van dit schooljaar over het vuur springt. Samen met ons. Dat betekent ook dat het mijn laatste jaar is als MR lid. Als je vragen hebt omtrent de MR, of je hebt interesse om het van me over te nemen, laat het me dan weten.

Wij zijn altijd aanspreekbaar op school of te bereiken via de e-mail die te vinden is op de pagina van de MR.

Ingezonden